Voorbereiding

4 januari 2017 - Pijnacker, Nederland

Over een maand is het zo ver, dan moet ik met een volle backpack richting schiphol gaan voor mijn vlucht naar Accra (hoofdstad van Ghana). 2,5 Week geleden heb ik een voorbereidingsweekend gehad georganiseerd vanuit Ontmoet Afrika. via deze stichting ga ik naar Ghana. Tijdens dit weekend heb ik echt veel nuttige informatie gehad over het leven in Ghana, positieve en negatieve dingen, waarbij vooral de tips voor omgang met Ghanezen in hogere hiërarchieën mijn interesse heeft gewekt. Begin met een compliment, vraag daarna iets wat voor hem belangrijk is bijv. hoe het gaat met mijn familie en gebruik een kleine leugen om je eigen vraag zo belangrijk mogelijk te maken. Dit heeft mij weer zo enthousiast gemaakt dat ik niet meer kan wachten tot ik weg kan. Al zorgt mijn enorme lijst met spullen (zie onderaan) die ik mee moet nemen er wel voor dat ik blij ben dat ik nog een kleine 4 weken heb. Vandaag wel mijn backpack gekocht dus het begin is er. Al zijn dat niet de enige zorgen, om een visum te krijgen is de gele koortsvaccinatie verplicht. Alleen heb ik altijd injecties gehad voor mijn psoriasis en dit blijkt dus niet samen te kunnen met de vaccinatie. Ik moet hier 3 maanden mee gestopt zijn waardoor ik de vaccinatie pas op 19 Januari kan krijgen en dus de 20e mijn visum kan aanvragen bij de Ghanese ambassade. Het duurt dan 3 werkdagen, alleen 2 doordeweekse dagen zijn ze dicht.... dus het moet allemaal maar goed gaan of ik moet flink bijbetalen om mijn visum binnen 1 dag te krijgen. Daarnaast is het voor de meeste wel bekend dat ik structureel problemen heb met mijn telefoon waardoor die in december is opgestuurd om te repareren of te vervangen. Als dit te lang duurt kan ik heel fijn een nieuwe gaan kopen en is het opsturen voor niks geweest.​ Conclusie: nog heel veel dingen te doen maar dat maakt het ook steeds leuker om te gaan.

Schrijf je ff in voor de mailinglijst, dan krijg je een mailtje als ik een nieuw verslag heb geupload! Ik zal de volgende keer iets meer uitleggen wat ik ga doen.

Lijstje van dingen die ik mee moet nemen:

• Grote rugzak
  • Klein rugzakje
  • Dry bag
  • 2-persoons laken (veel bedden in Afrika zijn twijfelaars) en kussensloop
  • Klamboe (beste geïmpregneerd en 2 persoons)
  • Touw en haakje om je klamboe op te hangen
  • Kleding; los en luchtig is het lekkerst
  • Regenjack
  • Schoenen en slippers
  • Handdoek(ken)
  • Toiletartikelen
  • Oordoppen (tegen honden, moskeeën en radio’s)
  • Zakdoek (voor het afvegen van je zweterige gezicht)
  • Doosje natte doekjes (liefst met bacteriedodend middel erin)
  • Zonnecrème met hoge beschermingsfactor (is in Afrika niet te krijgen)
  • Lippenbalsem met beschermingsfactor
  • After sun
  • Antimuggen crème met 40% DEET (ca 2 flesjes per maand)
  • Azaron
  • Multi vitaminen (weerstandsverhogend)
  • Evt Euchinea force (ook weerstandsverhogend; schijnt de kans op Malaria te verkleinen)
  • ORS (bij een ernstig vocht tekort)
  • Paracetamol
  • Desinfecteermiddel; het beste is betadine zalf en een flesje alcohol
  • Pleisters en verbandmiddelen
  • Ticket + (digitale) kopie
  • Verzekeringspapieren + (digitale) kopie
  • Evt. internationaal rijbewijs + (digitale) kopie
  • Vaccinatieboekje en bloedgroepgegevens
  • Zaklamp (hoofdlamp is handig)
  • Zakmes
  • Fototoestel en adapter
  • Mobiele telefoon + oplader
  • Verloopstekker van Europees naar Brits stopcontact
  • Reiswekkertje
  • Pasfoto voor op het formulier met je gegevens in Ghana
  • Adressen van familie en vrienden
  • Reisgids (Bradt guide Ghana en Ervaar Ghana zijn aan te raden)
  • Pen, papier, dagboek
  • Woordenboekje Ned-Eng-Ned
  • Evt. leesboeken en/of spelletjes
  • Foto's van je familie en plaatsen en typische dingen in Nederland
  • Evt. typisch Nederlandse dingen (zoals stroopwafels of gedroogde worst) als cadeautje bij aankomst bij je gastgezin.
  • Gopro + SD-card
  • Oplader met zonne-energie

1. Teun van Roy:
    12 januari 2017
    Gaaf hoor Wouter! Heel veel plezier en succes! Nog een tipje: neem een flesje tea tree olie mee, is echt overal goed voor!