Nieuw gastgezin! visum en film in de kerk.

6 maart 2017 - Wli Waterfalls, Ghana

Ik wil eerst iedereen bedanken voor de leuke reacties die ik krijg, helaas kan ik er niet heel makkelijk op reageren dus dat moet ik ff uitvogelen.
Sinds woensdag heb ik een nieuw gastgezin gekregen. Gelukkig ging het zonder problemen bij mijn oude gastgezin. Al heb ik mijn gastvader al meer dan een week niet gezien dus moest het via de telefoon.
Mijn nieuw gastgezin bestaat uit een gastvader en moeder, 2 van de 4 kinderen die thuis wonen, 1 kleinkind en de oma maar het gaat niet zo goed met haar.
Ze zijn een nieuw huis aan het bouwen, ik slaap in 1 van deze kamers, mijn gastvader ook in 1 van deze kamers en verder is het nog allemaal in verbouwing. In een ander huis slapen mijn gastmoeder en 1 dochter en weer een ander huis dat verdeel is in een gedeelte voor de andere dochter met kind en een deel van haar oma. Tussen alle huizen is een open plek waar een hut staat waarin gekookt word op hout en een hokje met alle pannen enzo.

Buiten is een hokje gemaakt dat je aan de voorkant moet afdekken met een kleed waarin je kan douchen, met een emmer water over je hoofd heen gieten.
De toilet is de grootste ervaring! Buiten staat een hokje met een deur, die volkomen nutteloos is omdat de zijkant open is. Het is een gat in de grond waarop een soort van schoorsteen is gemaakt waar je op zit. De open kant van de wc is ook de kant van de openbare weg, waardoor je vanaf de weg mij gewoon kan zien zitten op het toilet, weliswaar vanaf ongeveer schouderhoogte maar de manier van zitten verraad toch wel alles haha. Je snapt natuurlijk wel dat zo'n wc gepaard gaat met bepaalde geuren waardoor je er niet heel comfortabel op gaat zitten. Ongetwijfeld dat mijn voetbalteam denkt dat ik nu ook eens weet hoe zij zich voelen maar daar ga ik het niet verder over hebben haha. Maar de geur is niet het enige probleem, bij flinke warmte worden de vliegen nogal actief en dat is te voelen als je erop zit. Hierdoor gaat mijn voorkeur uit voor een ochtend of avond zit...
Plassen wordt er nauwelijks op gedaan, dat doet iedereen overal en nergens, zo ook rond het huis. De kleinzoon maakt helemaal geen gebruik van het toilet. De tweede dag dat ik er was mocht ik helpen met koken, maar dat jongetje vind het erg leuk om mij te volgen. Prima, totdat hij naast mij, terwijl ik aan het koken was, zijn broek naar beneden deed en een drol aan het draaien was...ik kon mijn lach niet inhouden maar het was toch ook wel een beetje ongemakkelijk.

Verder gaat het leven hier allemaal prima. Mijn lichaam is steeds meer gewend aan de warmte en het hele pittige eten. Laatste weken is het rond de 40 graden dus dat is wel nodig.
We zijn nu bezig mijn visum te verlengen want bij de douane hebben ze mij maar 30 dagen gegeven in plaats van 60. Niemand snapt waarom maar zo gaat dat hier. Die man schrijft met pen gewoon 30 dagen op en dat moet je dan respecteren, dus helaas moet ik voor een maand langer betalen dan normaal.

Afgelopen week een film gekeken in een kerk in het dorp. Het was een ghanese film over een man die pastoor wilde worden maar zijn vader liet dat niet toe. Hierdoor probeert de man via magie en andere manieren zijn zoon te vermoorden. Uiteraard zorgt God er elke keer voor dat de man in leven blijft. Dit gaat gepaard met een luid applaus en gejuich in de kerk, mooie ervaring. helaas was het een engelse film maar had de pastoor een microfoon en speaker waarin hij het vertaalde naar Ewe, hierdoor verstond ik het allemaal niet en had ik iemand nodig om een engelse film voor mij terug naar het engels te vertalen... wat het ook niet makkelijk maakte was dat de pastoor father wordt genoemd en de vader ook father, zo haalde ik hen steeds door elkaar en ik vind het nogsteeds moeilijk gezichten hier uit elkaar te halen dus dat lukte mij in de film ook niet. Maar de belevenis van de mensen hier is al een ervaring apart.
Ik zal vandaag ook zorgen dat er foto's op komen zodat je een beeld kan krijgen van het dorp en mijn huis!

1. Klaas Munneke:
    6 maart 2017
    Wouter, weer een leuk verhaal.
  2. Pauline Overdevest:
    6 maart 2017
    Fijn dat je een nieuw gastgezin hebt!
    Prachtig ook die afbeeldingen erbij; het gaat gelijk leven! Groetjes!
  3. Paul Turion:
    6 maart 2017
    Mooie verhalen Wouter. Back to basics, dan waardeer je straks weer het luxe leven :-)
  4. Clarien:
    6 maart 2017
    Mooi uitzicht op de bergen en de mango bomen, zijn de mango's nu ook te plukken en te eten?
    Ze hebben veel ruimte, zitten/leven ze ook veel buiten?
    Groetjes, Clarien
  5. Nicoline:
    6 maart 2017
    Hoi Wouter leuk verhaal. Leuk dat je daar een film in de kerk ziet. Dan is het wel leuk om naar de kerk te gaan. Veel plezier daar . Xxxx Nicoline
  6. T.Atouba:
    9 maart 2017
    Mis je Mariokart niet het allermeest?
  7. Solke:
    10 maart 2017
    Hoi Wouter. Prachtig verhaal. Prachtige foto's. Komt me bekend voor. Je bent een kanjer.