Super weekend, alles buiten afrika zoals Donald Trump en Religie!

30 maart 2017 - Wli Waterfalls, Ghana

Afgelopen weekend is er een vrijwilligster langs gekomen die aan het reizen was en dinsdag zijn er 3 vrijwilligsters in Wli bijgekomen. Hierdoor had ik eindelijk mensen die ook wat wilde ondernemen in plaats van eten, wassen en slapen zoals alle ghanezen doen in het weekend als je het aan ze vraagt.
Vrijdag ben ik met 2 vrijwilligsters naar mount afadjato geweest, de hoogste berg van Ghana. Deze berg is 885 meter hoog, maar is wordt omringd door hogere punten. Blijkt dat ze bedoelen dat vanaf de basis tot aan de top dit de grootste is, de andere bergen liggen opgestapeld waardoor de top wel hoger ligt maar los gezien is de berg kleiner. Het is maar hoe je het verkoopt... Het was in iedergeval een hele gave en redelijk pittige hike naar boven. En daarboven en moest je een mooi uitzicht hebben dus kijk je er erg naar uit om op de top te zijn. Bleek dat daarboven het helemaal vol zat met vliegen. Vooral met het zweet van het hiken bleven alle vliegen op mijn hoofd en nek plakken, heel smerig. Snel maar even wat foto's geprobeerd te maken maar het was niet makkelijk je ogen open te houden en te lachen op de foto. Dus snel weer naar beneden gegaan. Daarna zouden we naar een snakedom gaan waar ze allemaal slangen hebben maar die man bleek niet thuis te zijn.

Zaterdag was het eindelijk zo ver, na 7 weken uitstel kreeg ik eindelijk iemand mee naar de upper falls (bovenste watervallen bij Wli). Wat bleek, iedereen die al die weken alles uitstellen ging nu wel mee en de nieuwe vrijwilligsters ook dus waren we ineens met zijn 10en. Ook mijn gastzus ging mee, zij komt uit dit dorp maar was hier nog nooit naar toe geweest wat typerend is voor de bevolking hier. Het was echt mijn hoogtepunt van het weekend. Een hele pittige hike van 3 uur naar boven en daarna ook weer 3 uur naar beneden. Bij het begin lagen stokken die je mee nam als hulpstuk. Tussendoor vaak moeten stoppen door vermoeidheid/misselijkheid of duizeligheid bij een paar vrouwen dus de taak van de mannen was vooral hen er doorheen slepen maar het was echt de moeite waard. Bij de bovenste waterval zijn we allemaal gaan zwemmen en hebben we lekker uitgerust om uiteindelijk weer naar beneden te gaan. Beneden zijn we weer even gaan zwemmen in de lower fall om af te koelen. Weer terug in het dorp werd onder het genot van een biertje het plan gemaakt om te gaan feesten vanavond. Er is natuurlijk geen feest is dit dorp dus moesten we het zelf maken. Bier ingekocht, er was nog gin en het belangrijkste was de ghanese muziek. Het moest even op gang komen maar nadat de alcohol zijn werk deed en vooral de gin in begon te slaan werd er volop gebruik gemaakt van de dansvloer waar de ene na de andere prachtige ghanese dansjes tevoorschijn kwam, waar ik uiteraard ook medeverantwoordelijk voor was. Prachtige avond gehad!

De volgende dag, niet helemaal fit maar dat kwam uiteraard door de zware hike, ben ik met de reizende vrijwilligster en mijn 2 gastzussen naar Amedzofe geweest, het hoogste dorp in Ghana. Dit zou een hike moeten zijn maar na 2 uur reizen met trotro's moesten we achterop een motor en die zette ons al in het dorp af. We vonden het niet zo erg dat we niet zo ver hoefden te lopen. Alleen 20 minuten naar het hoogste punt buiten het dorp. Hier rustig van het uitzicht genoten en uiteindelijk weer terug, al was de motor rit het mooiste tussen de bergen en het uitzicht. Het was goed om wat te doen met mijn gastzussen. Het is hier dan wel normaal dat ik alles voor ze betaal. Maar ik had door het drukke weekend geen tijd om te wassen dus ik heb zondag avond even een paar dingen met mijn handen gewassen zodat ik de volgende dag wat schoons aan kon doen. Dan geeft mijn gastmoeder aan dat ik mijn kleren moet klaarleggen en dat heeft zij dan de volgende dag voor mij gewassen. Ik heb veel geluk met mijn moeders!

Op werk heb ik weer wat moois meegemaakt wat toch wel typerend is voor Ghana. Het ging over de rest van de wereld en dan merk je dat de meeste geen flauw benul hebben wat daar gebeurd of hoe het eruit ziet. Ik heb al minimaal 10x de vraag gehad of wij in Nederland ook fufu en banku eten waarbij ik dan toch lachend aangeef dat daar zelden iemand van gehoord heeft. Maar nu was ik even nieuws aan het lezen op mijn telefoon en zag een collega de naam Donald Trump staan. Waarbij ze aangaf dat zij die naam kent en wist dat het de president van Amerika was. Ik was hier al zeer verbaasd over maar dit was nog maar het begin. Want toen ik zei dat hij weer wat raars had gedaan gaf zij aan dat zij hem ook heel raar vond. Hier was ik toch wel nieuwsgierig naar dus ik vroeg waarom. Nou zegt ze, hij wil actie ondernemen om klimaatverandering tegen te gaan maar dat kan helemaal niet...Ik snapte hier echt helemaal niks van dus ik vroeg om verheldering. Zij dacht dus dat Donald Trump de klimaat verandering wil tegengaan...maar het feit dat dit niet kan is omdat God het klimaat heeft gemaakt en wij daar dus helemaal geen invloed op hebben.... Zo zie je hoe veel zij mee krijgen over het buitenland, dat zij dit denkt over Donald Trump, en dat God hier de leidraad in het leven is. Zo heeft ongeveer elke winkel iets religieus in zijn naam of hebben ze iets over God op de gevel staan. Op veel taxi's staat een spreuk over God op de achterruit en op werk wordt de dag of een bijeenkomst geopend met een gebeden. Sommigen snappen ook niet dat ik niet gelovig ben, want je moet toch in iets spiritueels geloven! Zo kwam de term duivel ook voorbij toen ik zei dat ik niet gelovig was. Hij kon er dan wel weer om lachen toen ik met mijn vingers 2 hoorns maakte en als een stier op hem af liep en zei dat ik de duivel was. Gelukkig heb ik op werk een collega die wel leest over de wereld en met hem kan ik hier wel over praten. Hjj kan mij ook meer uitleggen over de diepere problemen in Ghana.

1. T.Atouba:
    30 maart 2017
    Ik neem aan dat ze flink jaloers werden toen jij met je billen ging schudden!
  2. Nicoline:
    31 maart 2017
    Hoi Wouter leuk verhaal weer. Leuk dat er nieuwe vrijwillers zijn. Dat je zo leuk gedanst hebt. En dat je 885 meter geklommen hebt. Maar geen duiveltje worden hoor. Ik mis je . Succes verder en een kusje.
  3. Jaap turion:
    31 maart 2017
    wouter jij heb weer belevenis meegemaakt jij bent anders dan in nederland jou smaak is anders proef het gaat jou goed en veel wijsheid en goed opletten,luisteren naar elkaar dan heb je vrede mee hartelijk groetjes v jaap turion
  4. Pauline Overdevest:
    1 april 2017
    Gaaf verhaal weer Wouter. Leuk dat je meer van omgeving gaat zien!
  5. Rick:
    14 april 2017
    Hoi Wouter,

Ik wilde je even mededelen dat ik heel blij ben met een goede douche en een fijn bed