Verandering van plannen, einde (nabij), weer alleen in Wli!

10 juni 2017 - Hohoe, Ghana

Ik ben al weer meer dan 4 maanden verder en dan kijk je terug naar wat je hebt kunnen bereiken. Zoals eerder aangegeven bereik ik zeker wel wat met de kinderen alleen in het ziekenhuis geldt dat helaas niet zo. We zijn daar met 11 fysiotherapeuten waarvan een deel fysiotherapie assistenten. Op een dag komen zo gemiddeld 10 patiënten. Dit houdt in dat als ik werk er anderen kunnen rusten, dit was niet het doel van mijn vrijwilligerswerk. Daarnaast heb ik geprobeerd mijn kennis te delen en de kwaliteit te verbeteren. Hiervoor heb ik een whiteboard gekocht en gedoneerd aan de afdeling en ben begonnen met presentaties. Helaas speelt er een situatie op de afdeling die dit belemmerd. De hoofd van de afdeling durft niks uit handen te geven dus loopt haarzelf voorbij, is hierdoor ook regelmatig ziek. 2 Fysiotherapeuten zijn erg ontevreden over bepaalde situaties waardoor zij niet meer het initiatief willen nemen om wat te doen. Waarbij ook 1 iemand deze presentaties moet regelen en het doel was dat zij hier uiteindelijk mee verder gaan maar dat gebeurt allemaal niet. De fysiotherapie assistenten hebben al helemaal geen zin in deze ongein waardoor er een erg passieve sfeer hangt op de afdeling. Helaas zijn de presentaties na een paar weken gestopt, want na het vaak opdringen ervan en het geven zonder er resultaat van te zien houdt het voor mijzelf ook op. Daarnaast werd ik vooral ingezet als fysiotherapie assistent, waarbij ik al vaak heb aangegeven dat ik een passieve rol heb en graag actiever wil zijn, helaas is de hoofd van de afdeling zo druk dat zij dit niet begreep en als argument steeds aangaf dat er juist heel veel te doen is, helaas geldt dat alleen voor haarzelf. Ik heb heel veel pogingen gewaagd maar er kwam maar geen verandering.
Daarnaast zou Renée nog een keer naar Ghana komen en zouden we samen nog gaan reizen, maar de tickets zijn zo ontzettend duur geworden dat het niet de moeite waard is dat te betalen voor een land dat we voor een groot deel gezien hebben.
Door alle factoren hebben wij besloten om mijn vrijwilligerswerk eerder af te sluiten en elders te gaan reizen.
Toen ik dit wilde aangeven bij de hoofd van de afdeling was ze helaas weer voor een week ziek. Het eerstvolgende moment toen ze terugkwam wilde ze mij apart spreken. Plotseling gaf ze aan dat ze in heeft gezien mij te weinig te gebruiken en dat ze mij meer het werk als fysiotherapeut te laten doen door bijvoorbeeld de assessments (intakes) te laten doen als de patiënten engels praten. Dit vond ik wel erg leuk en ik ben ook blij dat ze het nu eindelijk heeft ingezien maar ik moest ook gelijk mededelen dat dit nog maar voor 2 weken is omdat ik dan ga stoppen. Dus helpt dit hopelijk vooral voor als er studenten uit Nederland komen.
2 Weken vrijwilligerswerk, dan nog 1 week met de mensen in het dorp en gastgezin genieten en dan zelf nog even een beetje door het land reizen.
Ik heb er aan de andere kant wel veel moeite mee om eerder te stoppen want dat betekend ook dat ik eerder weg ga uit mijn gastgezin en uit de community. Want wat is het toch elke dag geweldig met hen, en nog steeds wordt de band elke dag beter. De eerste keer toen ik vertelde dat ik eerder weg ging met de reden kreeg ik helemaal geen reactie van hen, mijn gastzus die mij eigenlijk in het huis heeft genomen zei zelfs helemaal niks.... Dit zat mij toch wel dwars. Maar uiteindelijk blijkt dat het vooral kwam dat ze mij helemaal niet weg willen hebben. Eergisteren kwam ik mijn gastvader tegen toen hij dronken was en ik heb minimaal 10x moeten horen dat hij toch hoopt dat ik in augustus pas weg ga en dat ik zeker terug moet komen, het huis staat altijd voor mij open. Dit bevestigde mij wel het dronkenschap want dat zegt natuurlijk helemaal niemand die nuchter is tegen mij.
Maar ook mijn gastmoeder zegt al dat ze niet bij het afscheid wil zijn omdat ze dan moet gaan huilen. Dus uiteindelijk toch wel lieve reacties van ze.

Met Renée ga ik reizen in Tanzania en daarna naar Oeganda waar een vriend van mij, Thomas Kemna, woont. Een andere vriend, Mathieu, is dan ook samen met zijn vriendin in Oeganda dus dat moet een mooie tijd gaan worden, maar hier later meer over.

Maar naast heel deze situatie maak ik uiteindelijk weer allemaal mooie en bijzondere situaties mee. Maar laat ik eerst nog maar eens bij het einde blijven en de tragische dingen bespreken.
Helaas hebben er afgelopen week 3 mensen op bijzondere manier het einde van hun leven bereikt.
De eerste man is een bekende zuiplap van het dorp maar wel erg gerespecteerd. Hij stond verder ook bekend om het vroege drinken en valt dan vaak op verschillende plekken bij mensen in slaap. 1 Nacht dacht hij een slaapplek te vinden buiten op straat bij het hek voor Edem. De volgende ochtend werd hij daar slapen gevonden maar iedereen vond het prima en lieten hem liggen, 1 iemand heeft nog wel met een doekje zijn mond bedekt voor de vliegen. Helaas heeft hij er nog uren gelegen totdat mensen ontdekten dat hij overleden is. Dit is natuurlijk geen sierlijke dood waardoor dit geen mooie begrafenis krijgt en hij binnen een week binnen gesloten kringen wordt begraven. Hoe veel mensen hier dus voor elkaar over hebben laten ze in dit soort gevallen mensen dan ook liggen omdat overmatig alcoholgebruik toch wel een schande is ondanks dat het echt een grootschalig probleem is.
Maar de meest bijzondere situatie is in de communitie van dit dorp dat boven op de berg woont. Hier zijn een moeder en dochter geraakt door bliksem en overleden. Maar bliksem is niet iets door de natuur maar gestuurd door God. En dat kan alleen voorkomen als je wat slechts gedaan hebt en iemand voodoo opgeroepen heeft. Voodoo, daar moet je voor hun geloof echt niet mee in contact komen dus deze mensen mogen niet meer aangeraakt worden. Dus moeder en kind worden een week lang buiten op straat op de grond laten liggen en tegelijkertijd worden er rituelen gehouden en het probleem opgezocht om de spreuk te laten stoppen. Stel je toch maar voor om dagen lang buiten op straat te lopen waar 2 lijken liggen. En regen en alles maakt allemaal niks uit.
Ik was gisteren even bij de chief om een ginnetje te drinken en hij vertelde mij dus wat er gebeurt is. De vrouw in kwestie had een man die 2 vrouwen had. Beide vrouwen hadden een farm en de ene had brandhout van haar farm gehaald maar dat was niet genoeg. Dus schijnbaar heeft zij hout van de farm van de andere vrouw gehaald, wat zij uiteindelijk ontkende. Hierop heeft die andere vrouw voodoo uitgesproken op degene die het hout heeft gepakt. Zodoende heeft God bliksem in laten slaan op haar en ook haar dochter want zij gaf dan geholpen met het tillen. Tja, wat moet je hier van denken. Is dit puur toeval of wordt zij beschuldigd van iets dat ze niet gedaan heeft? Conclusie is in iedergeval dat als ik hier op straat zou lopen en ik wordt geraakt door bliksem, ik ongetwijfeld beschuldigd wordt voor wat slechts en er weinig respectvols over mij gezegd zou worden. De moeder en dochter zijn na het opheffen van de spreuk dan ook gelijk begraven. Helaas zijn niet alle begrafenissen zo mooi zoals ze het kunnen vieren.

Maar ook bij het stelen worden er bijzondere manieren gebruikt. Ten eerste doordat mensen zelf de situatie op gaan lossen, zo is het land in rep en roer omdat een militair vermoord en in brand is gezet omdat ze dachten dat hij wat gestolen had. Al blijkt illegale mijnbouw hier mogelijk ook een rol in te hebben.
Maar in het dorp is er een kind geweest die in heeft gebroken bij een restaurantje van een van de gastouders in het dorp en zij heeft daar al het vlees opgegeten, iets waar ik stiekem wel een beetje jaloers op ben. Maar ze zijn er achter gekomen wie dat was en haar straf wil ik toch liever niet hebben. Zij is door heel het dorp meegenomen en tegelijkertijd met een bel staan rinkelen en heel hard "shame" geroepen. Iedereen komt dan naar de weg gelopen om te zien wie en wat, waarbij zij allemaal dingen roepen naar dat kind. Uiteindelijk waren haar ouders niet gekomen dus is zij voor uren in een dicht hokje opgesloten tot haar vader langs zou komen....ik weet verder niet hoe dit is afgehandeld maar dit zijn toch wel middeleeuwse middelen hoor, er werden nog net geen tomaten naar haar gegooid.
Elk nadeel heeft dan toch zijn voordeel, ik geloof wel dat door dit soort bizarre straffen de aantal diefstallen enzo relatief laag blijven omdat mensen worden afgeschrikt. Maar ik ben erg blij met ons strafsysteem want vermoord worden voor stelen staat niet helemaal in contrast, al helemaal niet als je onschuldig bent...

Maar laten we even wat leuks bespreken. Ik ben weer 5 kilo aangekomen! Jahaa dat was feest hoor toen ik dat zag! 74 kilo, helaas heb ik natuurlijk niet gesport afgelopen weken dus ongetwijfeld dat al het gewicht bij het buikje zit maar het zijn tenminste reserves.

Afgelopen weken heb ik weer afscheid genomen van alle vrijwilligsters in Wli, hierdoor ben ik weer de enige blanke in het dorp op af en toe wat toeristen na. Ene kant wel jammer maar de reacties van de locals hier zijn wel leuk omdat zij mij als eerste hebben zien aankomen en als laatste overgebleven. Dat vinden ze erg leuk en geven dan vaak aan dat ik echt onderdeel ben van de community, wat toch wel één van mijn doelen was!

1. Viola:
    11 juni 2017
    Hai Wouter! Dat waren wel bijzondere verhalen deze keer. Je maakt wat mee in dat land zeg. Zo "leer " je nog eens wat. Je doet

Hai Wouter! Wat een verhalen zeg. Je doet wel veel bijzondere ervaringen op in dat land. Leerzaam om mee te maken hoor. Maar het is wel logisch dat je weg wilt, want je ging met veel enthousiasme en energie daar naar toe en nu krijg je het gevoel dat je niet veel kunt bereiken. Fijn dat je wat bent aangekomen! Houden zo. Ik wens je nog een prettige tijd toe en een heel leuke en fijne reis met Renée!!!! Hopelijk laat je nog wat van je horen. Groeten, Viola.
  2. Solke:
    12 juni 2017
    Ik zie ontzettend veel gelijkenissen met Papua. Jouw drijfveer en toch uiteindelijk een beetje teleurstelling. Je wilt zo graag iets structureels doen. Dronkenschap, niet zeggen wat ze denken en toch voel je verbondenheid. Kenmerken voor de tropen???? Maar geweldig wat je geprobeerd hebt. Dit zou iedere jongeling in Nederland moeten doen. Geweldige ervaring voor je Wouter. Ik wens jou en Rene nog een fijne welverdiende vakantie toe.
  3. Jaap turion:
    15 juni 2017
    wat een geweldig reis en ook moeite waard om te lezen en ben ik wel blij dat je daar zin hebt en hoop dat ik heel gauw weer te zien groetjes v jaap turion
  4. Evelien:
    19 juni 2017
    Hallo Wouter, ondanks de hier en daar wat negatieve ervaringen, is het toch heel mooi dat je dit initiatief hebt genomen! een ervaring die niemand je meer afpakt.
    Heel leuk om te lezen!
    Straks voorzichtig als je "nog even" wat andere Afrikaanse landen aandoet, maar vooral veel plezier met Rene.