Voetbal, donaties, kerk en Wli

19 februari 2017 - Wli Waterfalls, Ghana

Afgelopen zondag mocht ik mijn eerste voetbalwedstrijd spelen. Het was een vriendschappelijke wedstrijd tussen 2 dorpen, waaronder mijn dorp Wli. Om daar te komen moesten we met zijn 3en op een motor naar het andere dorp toe. halverwege problemen met de motor (nu in 2,5 week al 3x pech meegemaakt) maar na een half uur wachten in de zon konden we weer verder. Ik moest zelf een bal meenemen omdat ze dat mogelijk niet hadden daarzo. Ik was nog nooit in dat dorp geweest maar iedereen was heel vriendelijk naar mij. Ik kreeg gelijk een stoel en drinken van mensen uit het andere dorp. Al snel kreeg ik door wat de reden was waarom ze zo vriendelijk waren, de bal...Ze hadden geen bal en wilde graag die van mij hebben. Daarnaast bleken ze ook geen tenues te hebben. Zonder schaamte vragen ze ongeveer 3x aan mij of ik een bal en tenues voor hen wil regelen omdat ze anders niet kunnen voetballen. Nadat ik 3x een antwoord op deze vraag heb kunnen ontweken kon ik mij omkleden voor de wedstrijd. Het team in mijn dorp blijkt dus al Arsenal shirts en broekjes te hebben gekregen van een ambassadeur uit het dorp dus het was Arsenal tegen een mix van kleding dat je nooit in Nederland zal vinden op een voetbalveld. De helft loopt op blote voeten of sokken, de andere helft op schoenen waarvan sommigen voetbalschoenen zijn. Het veld blijkt nog van mindere kwaliteit te zijn, zand met flinke kuilen en bulten en de doelen waren 1 bij 1 meter dus we hadden geen keeper nodig. Het werd een 7 tegen 7 wedstrijd want wij hadden niet meer man. Ik heb mijzelf helemaal kapot gelachen tijdens de wedstrijd. Ik voelde mij weer als een jongetje van 8 die op een veldje met anderen tegen een bal aan schopten. Als de bal op de grond kwam stuiterde het alle kanten op, dus niemand kon een bal aannemen. Hierdoor schoot iedereen de bal maar gewoon richting het doel van de tegenpartij. Er zat echt 0 voetbal in. Daarnaast begreep ik ook niet waar de lijnen van het veld waren. Aan 1 kant van het veld liep langs heel het veld de grond 1 meter omhoog, dus ik dacht dat dat wel de uitlijnen zou zijn. maar die bleek op de verhoging te liggen. dus elke keer als een bal daarheen werd geschoten dacht de helft dat de bal uit zou gaan maar telkens stuiterde de bal terug door de verhoging. Dat leverde steeds weer hilarische momenten op. Verder bleken ze niet aan corners te doen maar mocht je ook op de achterlijn de bal ingooien waar de bal uitging... en bij de eerste bal die tegen een paal van het doel kwam donderde het houten doel uit elkaar. Halverwege bij een 0-0 stand werd de wedstrijd stil gezet en aan mij gevraagd of ik tips wilde geven om het spel te verbeteren. Ik stond met een bek vol tanden, wat moest ik hier nou weer van maken. Dus ik heb maar gezegd dat je met balbezit het veld groot moest maken en bij balverlies het veld klein moet maken. Een onmogelijke taak als niemand de bal vasthoud en maar naar voren schoot maar ik heb ervan genoten hoe serieus iederen mijn advies nam. In de 2e helft, niks veranderd aan het spel, maar kwamen wij zowaar op een 1-0 voorsprong. Onder luid gejuich heb ik hen op een Afrikaans dansje getrakteerd, ik was teleurgesteld dat de doelpuntenmaker dat zelf niet deed...Uiteindelijk maakte wij ook de 2-0 maar de scheidsrechter zag het niet omdat de bal gelijk uit het doel kwam, waarna zij uit een counter gelijk de 1-1 maakte wat ook de einduitslag was. Prima uitslag voor dit potje "voetbal". Na de wedstrijd kreeg ik gelijk weer een stoel en drinken aangeboden om weer een half uur lang te moeten aanhoren dat zij de bal willen hebben. Na ook dit weer te hebben weerstaan omgekleed en terug naar het dorp met de voetbal. Ik kan niet wachten op de volgende wedstrijd!
De situatie met de bal is een algemeen probleem, ook in mijn dorp. Bijna nergens hebben ze een bal maar ze willen wel heel graag voetballen allemaal. Het dorp bestaat uit 4 communities die elk een school heeft. Elke community wil graag een bal maar de scholen ook. Als je een bal aan een school geeft neemt de community het over en krijgt de school de bal niet terug. Daarnaast geeft het problemen als sommige communities wel een bal krijgen en anderen niet. dus 2 ballen meenemen geeft een hoop gedoe, zo ook de tenues. Zelf willen ze niet betalen voor een bal, want ze willen zo weinig mogelijk geld uitgeven aan dit soort dingen.
Afgelopen weekend en vandaag ook naar de katholieke kerk in dit dorp geweest. Ik ging met mijn gastmoeder mee in de ochtend, de dienst bleek al begonnen te zijn. Iedereen zat netjes op de bank te luisteren naar de pastoor totdat ik opeens naar binnen liep. Alle hoofden draaiden ineens naar mij toe...een blanke jongen in Afrikaanse kleding in de kerk... Gelijk stond er een man op die ter hoogte van de pastoor zat en liep naar hem toe. Terwijl hij mij continu aankeek zei hij wat tegen de pastoor waarna hij mijn kant op kwam. Ik kreeg het heel benieuwd want ik wist echt niet wat mij te wachten kon staan, straks moet ik naar voren komen of zoiets... toen de man bij mij was vroeg hij of ik Europees was, ik antwoorden met ja en hij draaide zich gelijk om en ging weer zitten hahah. Ik weet nog steeds niet waarom. De pastoor praatte in de lokale taal en heel soms kwam er een engelse zin, dus ik verstond er helemaal niks van. Wel heb ik genoten van de momenten dat iedereen ging staan en dansen. Na een uur werd ik door mijn gastmoeder aangetikt dat ik naar geld moest pakken, maar ik had helemaal geen portemonnee mee. Blijkt dat iedereen zingend en dansend naar voren moet lopen om wat geld in een bakje te doen...gelukkig kon mijn gastmoeder mij redden met wat geld, dit gebeurde 3x in die dienst.
Na 2 uur was de dienst eindelijk voorbij en liep ik naar buiten. Maar iedereen heeft mij natuurlijk geld in dat bakje zien doen waardoor ik die middag 3x werd aangesproken door mensen om geld aan ze te geven. Hier was ik al voor gewaarschuwd maar het was typerend dat mijn eerste ervaringen direct was nadat mensen mij geld hebben zien geven aan de kerk.
Donderdag was een speciale dag op een basisschool waarbij allemaal spellen werden gedaan met kinderen. Deze dag niet naar het ziekenhuis gegaan om hierbij te helpen en te filmen. Dit was een hele leuke ervaring en het is al snel duidelijk dat er kinderen hier vanaf jonge leeftijd houden van dansen en zingen.
Afgelopen weekend naar de waterval gegaan. Het bestaat uit 2 delen en ik ben naar de onderste gegaan, 1 uur lopen, voor de bovenste is het 3 uur. Ik heb een gids meegenomen met een lekkere babbel van de alcohol. De geur van alcohol was niet te missen maar gelukkig ging hij de hele tijd 6 meter achter mij lopen. Dit was erg prettig! Ik weet dat ik nog wel eens hard kan praten maar hier kon ik echt niet aan tippen! Gelukkig hoefde ik zelf alleen maar ja of bedankt te zeggen want hij ratelen wel door ondanks dat ik maar de helft ervan verstond. Dit doodde aardig de tijd tijdens het lopen naar de waterval en terug. De waterval is de hoogste van west Afrika, het ziet er mooi uit maar ik kan niet zeggen dat het heel spectaculair is. Het is wel een lekkere rustige plek en je kan onder de waterval staan. Dat dus uiteraard gedaan. Een lekker plekje om vaker naar toe te gaan!
Deze week ook naar een barber geweest, wat altijd spannend is als je in een ander land bent. gelukkig is een tondeuse over je hoofd halen niet zo heel moeilijk maar je baard en snor trimmen en stylen is toch wel andere koek. voordat ik er wat van kon zeggen had hij mij al een Frans/Italiaanse snor gegeven. Een dikke lijn tussen mijn lippen en snor gemaakt en vanaf mijn neus schuin naar de mondhoeken afgesneden, echt verschrikkelijk! Er zijn hier ook veel mensen die Frans spreken omdat het aan de grens met Togo ligt en daar spreken ze Frans, dus elke keer als iemand mij in het Frans begroette kon ik er toch wel erg van genieten.
Er gebeurd in 1 week zo veel dingen dat het allemaal te veel is voor 1 blog. Hierdoor loopt alles in mijn verhaal door elkaar en heb ik nog niet alles verteld. In mijn volgende blog zullen nog dingen terug komen van deze week!

1. Clarien:
    20 februari 2017
    Had je je mooie pak van je afscheidsfeest aangedaan naar de kerk?
    Komt het dus nog goed van pas.
    Maar goed dat je nog de kans kreeg dit pak te kopen.
  2. Nicoline:
    21 februari 2017
    Leuke blog . Ik heb erg gelachen over die snor en baard trimmen en dat ze zo graag je bal willen hebben. Ik zei al je kan hem beter zelf houden dat is een mooie machtspositie. Kijk erg uit naar je nieuwe blog en ik mis je. Xxxx Veel plezier
  3. Solke:
    24 februari 2017
    Wat een ervaring joh. Pakken ze je nooit meer af. Ik herken veel van jouw verhaal in Papua.