Wat ga ik doen?!

12 januari 2017 - Pijnacker, Nederland

Ik ga via de stichting “Ontmoet Afrika” werken als fysiotherapeut in een ziekenhuis/kliniek en ga ik werken met kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Ik wilde graag werken in een ziekenhuis en kon ik kiezen uit 2 plekken en koos voor Hohoe. Bij het vrijwilligersweekend was er ook een verpleegkundige maar hij kon dus schijnbaar niet naar Hohoe want daar was niet veel te doen voor hem... dus ik heb geen idee wat ik daar nog van moet verwachten. Maar of het nou meer een ziekenhuis is of een kliniek is maakt mij niet uit, het lijkt mij heel gaaf. Het ligt iig in een stad. Hier ga ik de fysiotherapeuten ondersteunen met behandelen. Ik ben erg benieuwd naar hun behandelmethoden waar ik vast veel kan leren en zij hopelijk ook van mij.
Ik heb al wat van de Ghanese manier van handelen kunnen proeven. Vandaag kreeg ik nog een mailtje, 2 weken van te voren, dat ik ook nog eventjes 400 dollar mag aftikken om te kunnen werken als fysiotherapeut in een ziekenhuis...Dit moet schijnbaar een nieuwe regel zijn daar. Gelukkig helpt ontmoet Afrika erg goed dus zij gaan kijken of we dit kunnen vermijden.
De kinderen wonen in een dorp waar voor hen geen faciliteiten zijn, hierdoor krijgen de meeste van deze kinderen geen scholing en professionele begeleiding. Ik ga met deze kinderen werken voor het verbeteren van hun lichamelijke beperking en hier beter mee om te leren gaan. Daarnaast wil ik activiteiten organiseren om de kinderen in beweging te brengen en plezier te geven.

Ik ga zelf wonen in een gastgezin in het dorp Wli. Ik heb geen idee hoe het gezin eruit gaat zien, ik heb alleen 2 garanties, ze hebben kinderen en ik heb een eigen kamer met een bed erin. Dus ook dit is erg spannend, continu Ghanezen om mij heen. Het mooie is wel dat zij mij direct in het Ghanese leventje en bevolking brengen​. Ook de faciliteiten in het huis zijn onbekend. Grote kans dat ik geen wc in het huis heb maar bijv. een gemengde wc met meerdere gezinnen. Helaas geen ontspannende toiletmomentjes voor mij meer dus. Daarnaast zijn de daken van golfplaten, dan snap je ook gelijk waarom afrikanen veel buiten zijn... Maar hoe minder luxe ik heb hoe mooier het mij lijkt! (zo denk ik er nu nog over)
In het weekend ben ik vrij dus dan heb ik de ruimte om erop uit te trekken. Er is schijnbaar bij mij in de buurt veel te doen, al zal de hitte mij vast ook regelmatig tegen houden.

Als ik aankom in de hoofdstad Accra zal ik daar eerst samen met nog 3 vrijwilligers een paar dagen doorbrengen bij een ghanese vrouw, zij zal ons alvast wat laten zien van het leven in Ghana en helpen met dingen regelen als telefoonabonnement en dergelijke. Daarna ga ik in mijn eentje verder naar mijn plek
Als ik Accra ben zal ik jullie de volgende update geven.

Thanks voor het lezen!

1. Jaap turion:
    14 januari 2017
    veel succes en wijsheid toewensen mag wensen en ook wees voorzichtig wat je doet groetjes v jaap turion
  2. Pauline Overdevest:
    30 januari 2017
    Heel spannend allemaal Wouter!
    Hopelijk ben je goed aangekomen en doe je nu de eerste indrukken op. Heel veel plezier en succes!
  3. Pauline Overdevest:
    30 januari 2017
    Hopelijk ben je goed aangekomen Wouter en doe je nu je eerste indrukken op.
    Heel veel plezier en succes! Groetjes
    Pauline